<$BlogRSDURL$>
.


Saturday, January 01, 2005

 
عدد هفت در فرهنگ ملل مختلف

خوب به سلامتی سال تو میلادی هم اومد و دیشب و امروز خیلی جاهای دنیا ترق توروق می کنن و بخور بخور و اینا. هر جایی بنا بر رسومشون یه سری مراسم بر گزار می کنن و همه امیدوارند که بهترین سال زندگیشون را تا امروز شروع کرده باشن. منم سال نو میلادی رو به همه تبریک می گم . امیدوارم امسالتون از همه سالهای قبل بهتر باشه و مقدمه سالهای بهتر تری باشه براتون. ا

چند وقت قبل یه مطلب از یه دوست به دستم رسید در مورد عدد هفت. به نظر من ارزش یه بار خوندن رو داره. فقط منبع و این چیزاشو اگه می خواین خودتون پیدا کنید. از من اگه می پرسید جوابتون "یه دوست" خوبه که الان یادم نیست اصلا خودشم کی بوده. ایناهاش:ا


فلسفه هفت سين چيست؟ به طور مقدمه بايد دانست كه عدد "هفت" نزد ايرانيان قديم مقدس بود و به خاطر ستارگان هفتگانه يعني « زهره ، مشتري ، عطارد ، زحل ، مريخ ، زمين و خورشيد » عدد هفت را گرامي مي داشتند. نياكان ما كه زرتشتي بودند ، اعتقاد داشتند كه عقل مقدس يعني " اهورامزدا " كه به او "سپند مينو" نيز مي گفتند ، شش وزير بزرگ به نام "امشاسپندان" دارد كه يعني مقدسان جاويدان و اين شش امشاسپند با "سپندمينو" تشكيل (هفت سپند) مي دهند.

علت اين كه هفت سين به راستي هفت سين است ، اشاره به هفت "امشاسپند" است و چون كلمه "سپند" با سين شروع مي شده ، روي اين اصل به علامت آن هفت مقدس جاوداني ، چيزهائي در نظر گرفته شده كه هم با حرف سين شروع شده باشند و هم مورد استفاده مثبت بشر واقع شوند.

عدد هفت در قديم : مردم بابل عدد هفت را مقدس مي شمردند ، طبقات آسمان و زمين و سيارات هفت بوده است ، ايام هفته هفت روز است.

هفت از نظر مذاهب: به عقيده هنديها در آئين برهما انسان هفت بار مي ميرد . عروس و داماد بايد هفت قدم به اتفاق هم بردارند. هفت قدم جلو رفته و قسم مي خورند ، در آئين زرتشت هفت فرشته مقرب وجود دارد. در تورات مذكور است كه هفت نر و ماده را با خود برگير تا نسلي بر جهان بماند.

هفت در آئين مسيح : هفت معجزه ، از 33 معجزه را مسيح در انجيل ذكر كرده است ، در انجيل از هفت روح پليد صحبت شده است ، به نظر فرقه كاتوليك ، هفت نوع شادي و هفت غسل تعميد وجود دارد.

هفت در اسلام: آسمان هفت طبقه دارد . فرعون در خواب هفت گاو چاق و هفت گاو لاغر را ديد كه گفتند هفت سال خشكسالي و هفت سال فراواني مي شود. جهنم هفت طبقه دارد . گناهان اصلي هفت عدد است . پيش از اسلام در بين اعراب ، هفت بار طواف دور كعبه مرسوم بوده و در سنت اسلامي نيز چنين است . هفت نفر قاري قرآن معروف بودند ، هفت بار شستن اشياء ناپاك و قرار گرفتن هفت عضو بدن هنگام نماز نيز مذكور است .

هفت در تصوف : هفت وادي سلوك در تصوف معروف است 1) طلب ، 2)عشق ، 3)معرفت ، 4) استغنا ، 5)توحيد ، 6) حيرت ، 7)فنا ،
مولوي از این 7 مرحله بعنوان هفت شهر عشق یاد می کند:
هفت شهر عشق را عطار گشت .........................ما هنوز اندر خم يك كوچه ايم

هفت در تاريخ : همراهان داريوش با خود او هفت نفر بودند، در نقش رستم در بالاي آرامگاه داريوش ، هفت نقش ملاحظه مي شود . جنگهاي هفت ساله در زمان لوئي 11 واقع شد. اژدهاي هفت سر معروف است . هفت پسر گشتاسب به هفت راهزن تبديل شدند و هفت خوان رستم و اسفنديار معروف است.

معابد هفت طبقه: در بابل و آشور هر معبدي هفت طبقه داشت و هر طبقه به نام يكي از سيارات و هفت رنگ بود (سرخ ، سيمين، سفيد، سياه، ارغواني، آبي و سبز). حصار اكباتان هفت ديوار داشت و آرامگاه كورش هفت پله دارد

|

Powered by Blogger Weblog Commenting and Trackback by HaloScan.com